6 ژانویه 2023 - بر اساس مطالعه جدیدی که در مجله Nature Medicine منتشر شده است، انجام منظم دوره‌های کوتاه فعالیت بدنی شدید - مانند راه رفتن سریع یا بالا رفتن سریع از پله‌ها - ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش داده و عمر شما را افزایش دهد.

مزایای فعالیت بدنی برای افراد مبتلا به دیابت کاملا تایید شده است - از کنترل بهتر قند خون تا کاهش خطر مشکلات طولانی مدت مانند نوروپاتی و زوال عقل. اما برای بسیاری از افراد، برنامه ریزی جلسات ورزشی منظم می تواند چالش برانگیز باشد. بنابراین ممکن است اطمینان‌بخش باشد که بدانید چندین مطالعه مزایای سلامتی روش‌های کمتر متعارف ورزش، مانند انجام تمرین‌های کوتاه و شدید یا انجام تمام فعالیت‌های توصیه شده در آخر هفته‌ها، را تایید کرده اند. تحقیقات همچنین نشان داده است که پوشیدن ردیاب تناسب اندام باعث افزایش فعالیت بدنی در بزرگسالان مبتلا به دیابت می شود.

در این مطالعه، محققان رابطه ی بین دوره های کوتاه فعالیت بدنی شدید – به عنوان بخشی از زندگی روزمره، به جای ورزش برنامه ریزی شده – و پیامدهای سلامتی را در 25241 بزرگسال با میانگین سنی حدود 62 سال که هیچ جلسه ورزشی ساختاریافته ای انجام نداده بودند، بررسی کردند.

از شرکت کنندگان خواسته شد تا یک ردیاب فعالیت را به مدت یک هفته روی مچ دست خود ببندند و هر کدام نتایج معتبری داشتند (به این معنی که حداقل برای دو روز هفته و یک روز آخر هفته دستگاه را پوشیده و تایید کردند که به درستی کار می کند). نتایج سلامت شرکت کنندگان به طور متوسط 6.9 سال پیگیری شد و محققان این نتایج را با الگوهای فعالیت بدنی مقایسه کردند.

فعالیت های شدید کوتاه مدت با کاهش خطر مرگ مرتبط است

در طول دوره پیگیری، 852 شرکت کننده فوت کردند. محققان دریافتند که میزان «فعالیت بدنی شدید متناوب سبک زندگی» شرکت‌کنندگان - فعالیت‌های کوتاه و شدید - با کاهش خطر مرگ به هر دلیلی و همچنین مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان مرتبط است. در مقایسه با شرکت‌کنندگانی که هیچ فعالیت متناوب شدیدی نداشتند، آن‌هایی که هر روز سه جلسه فعالیت شدید به مدت یک تا دو دقیقه داشتند، 38 تا 40 درصد کمتر در معرض خطر مرگ به هر علت یا ناشی از سرطان، و 48 تا 49 درصد کمتر در معرض مرگ بر اثر بیماری قلبی عروقی بودند. این نتایج مشابه با نتایج گروه جداگانه‌ای از شرکت‌کنندگان بود که در تمرینات ساختاریافته نیز شرکت داشتند. این نشان می‌دهد که فعالیت‌های شدید برنامه‌ریزی‌شده یا برنامه‌ریزی نشده ممکن است منجر به طول عمر طولانی‌تر شود.

محققان نوشتند: علیرغم پتانسیل بالای سلامتی فعالیت بدنی شدید، بیشتر بزرگسالان 40 ساله و بالاتر، ورزش یا ورزش شدید انجام نمی دهند. این مطالعه بر پتانسیل ارتقای فعالیت بدنی با شدت بالاتر خارج از حوزه ی ورزش در اوقات فراغت، تأکید می‌کند. آنها افزودند: بسیاری از افراد ممکن است از این که دوره‌های کوتاه مدت فعالیت بدنی شدیدی که در طول روز انجام می دهند در تقویت‌ سلامتی آنها نقش دارد، بی‌اطلاع باشند.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2023/01/06/short-bursts-of-activity-may-lead-to-longer-life/